Några ord om fri konkurrens

Publicerad: 01/03 06:00

Ett populärt samtalsämne i taxin, isynnerhet på veckoslutsnätterna när kunden har köat en eller i värsta fall ett par timmar på sin taxi, är det här med fri konkurrens. Om man köat länge på natten har jag full förståelse för att man är sur och önskar fri konkurrens så att det skulle finnas fler bilar och kortare köer. Men om vi granskar problemet närmare, var hamnar vi då?

Nu är läget följande: Taxibilarna håller hög klass, de är bekväma, rena och fungerar. Man kan lita på att bilen håller ända fram. Chaufförerna har gått utbildningen och av företagarna krävs minst tio års erfarenhet. Priset är fast, man vet vad det kostar. Man kan lita på chaufförernas yrkesskicklighet, deras kundbetjäning samt deras pålitlighet. Som kund behöver man inte vara rädd för att bli rånad, misshandlad eller våldtagen av sin chaufför. Eftersom GPS-systemet gör det möjligt för taxicentralen att hela tiden ha koll på var alla bilar befinner sig (ifall det skulle visa sig nödvändigt) är säkerheten maximerad (för chaufförernas del även tack vare säkerhetskamerorna som finns i alla Helsingfors taxin). För all del, köerna på veckoslutsnätterna kan vara långa, även på morgnarna mellan 8 och 9, men alla andra tider på dygnet är det taxina som står och väntar. Då blir det ingen lön. Jag vågar nästan påstå att Finland är ett av de få länder i världen där man vågar sätta ett ensamt barn i taxin med en adresslapp i handen och veta att barnet tryggt kommer fram.

Så hur skulle det se ut om konkurrensen blev fri? Enklast får man svaret på den frågan genom att företa en studieresa till Stockholm. Men för de som inte ids åka till Stockholm lägger jag ut texten här: Det skulle snabbt bli ett grovt överutbud på taxin. Ingen skulle mera ha råd att köra Mercedes eller Volvo. Folk skulle få skurra omkring i gamla Toyotan från 80-talet, som i bästa fall även skulle hålla ända fram. Chaufförerna skulle garanterat röka inne i bilarna (vilket nu är förbjudet), deras yrkesskicklighet skulle knappast granskas särskilt väl. Tryggheten skulle försvinna, priserna skulle vara allt mellan himmel och jord.

Istället för de knappa 1400 bilarna som nu finns skulle det kanske finnas 5000 bilar i Helsingfors. Jo, köerna på helgerna skulle vara kortare, men vad ska dessa överlopps 4000 bilar göra alla andra tider på dygnet, alla andra dagar? Vardagsnätterna är redan nu ekonomiskt så dåliga att det finns nätter när man lika gärna skulle kunna bli hemma och sova.

Däremot kunde ju staden komma emot. Varför slutar metron gå kvart över elva? Enbart i Nordsjö bor det väl nästan 40 000 människor. Tänk om metron skulle köra dygnet runt?

Nå, månne inte här fanns tillräckligt med argument för varför konkurrensen inte ska vara fri och att det väl är helt okej att vi i Finland har det bäst fungerande taxisystemet i världen.

3 Comments

  1. Kommentar #1 - c: 01 mars, 2011

    Håller inte direkt med om det du påstod angående yrkesskicklighet och kundbetjäning.

    Åkte hem från Esbo för en tid sen, och råkade då få en lite större man som chaufför, inget fel på det, fast han kanske egentligen hörde hemma framför en bars ytterdörr i Kallio. Problemet var att han för det första inte hade nån aning om var adressen vi gav var belägen (det handlar om en adress på en 500 m radie från Narinken), för det andra spelade han sin egen hårdrock på absolut för hög volym, för det tredje så körde han som en dåre.

    Bokstavligen alltså.

    Han åkte slalom mellan filerna på västerleden – inte för att köra om bilar eller välja den smartare filen, utan för att han textade på sin telefon. Man kände sig måttligt säker just då, och är säker på att det där lilla barnet man vågat sätta i en taxi också skulle ha varit det. Inte nog med det, så trodde chauffören i fråga tydligen att det var nån tävling på gång, han den enda deltagaren, eftersom han var tvungen att nitbromsa i varje ljus och korsning, accellerera iväg med allt vad lossar från Mercedesen och köra igenom korsningar som en galning.

    Vi körde nästan på en cyklist som höll på att gå över skyddsvägen vid gräsviken och på en äldre dam vid södra järnvägsgatan – då tänker jag inte ens nämna alla de bilar vi nästan snuddade på västerleden innan.

    Så förklara gärna vad det här beror på, det här var nämligen inte första gången – och säkerligen inte den sista – som man får vara med om nånting liknande när det gäller finska taxin.

    Ja, och ni som redan bestämt er om chaufförens etniska bakgrund:

    Han var fet, förlåt, kraftigt byggd skallig FINLANDSSVENSK som hejade på IFK.

    Till råga på allt så kostade ju resan oss närmare 40€, för det fick vi det ovanbeskrina plus sjuk nacke och igen, en förstärkt bild av taxichaufförerna i Finland.

    Tänker inte ens berätta om den gången när jag blev nästan blev påkörd av en taxi, som givetvis hade väjningsplikt. Suck.

    Summa summarum:

    Yrkesskicklighet?
    Kundbetjäning?
    Prisvärt?

    Personligen åker jag hellre med Mohammed från Malmö, i en standardiserad taxi (läs: yellow cab eller london cab) och betalar halva priset.

    Mera konkurrens = chaufförerna och taxihusen måst kunna differentiera sig från massan för att kunna hålla kunderna -> lägre priser, bättre service.

    Maffiataxina i Stockholm är inte ett bra exempel, eftersom verksamheten nog ändå borde regleras.

    PS. Jag är inte nån gammal bitter kvinna som inte har något bättre att göra, utan en 25-årig man (debatable, yes) som tycker att tjänsten och priset inte möter varann på önskvärt sätt – åtminstone inte från kundens perspektiv.


  2. Kommentar #2 - stefanus: 02 mars, 2011

    Oj oj, var försiktig när Du kritiserar taxichaufförer, Lindgren kan höra….De är ju ”proffs”.
    Det är värre om en ålderstigen normal bilist kör in på en parkeringsplats från fel håll, han måste haffas och bestraffas…..


  3. Kommentar #3 - EK: 03 mars, 2011

    Det kan kanske vara att utbudet skulle öka som Lindgren säger, men nog är jag också av samma åsikt att det skulle ske på bekostnaden av kvalitet. T. ex. kunde knappast en så fiffig tjänst som textmeddelandeorder förverkligas i så stor skala som nu.

    I fallet som det ovan nämnda kan man alltid ta upp den dåliga servicen med chauffören eller om man vill undvika konfrontationen, ta kvittot och kontakta inspektören. Nog tilldelas det sedan sanktioner, tillsägelser eller dataförbud (alltså stängs chaufförens kort av för beställningar på bildatorn för en bestämd tid).

    Sen är en annan sak den att det skulle bli rätt svårt att få någon dräglig näringen utav yrket med den ökade konkurrensen – alldeles som Lindgren sade är det redan nu svårt ibland att få en vettig lön. Jag tänker bara på den ena natten 2.5.2008 då jag spenderade 2½h utan en enda beställning vid Södra kajen och för hela natten landade på en lön av 4,31€/h … Inte kändes det då riktigt värt att stå där tjänstvillig och redo, men som tur kom veckolsutet.


RSS feed for comments on this post.

Var någonstans är vi nu?

RSSVar någonstans är vi nu?

Taxichaufför Lindgren – Alltid på någon sida av Tölöviken.

  • Om bloggaren

    Taxichaufför Lindgren, känd från månadsbilagan Volt, är tillbaka med egen blogg. "Var någonstans är vi nu?" Och det är inte Linkku som frågar.
  • Kalender

    mars 2011
    M T O T F L S
    « feb   apr »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Etiketter

  • Kategorier