Cyklister och fotgängare

Publicerad: 08/03 06:00

Cyklister, fotgängare och bilister – staden är för dem alla.

Med många år på nacken i Helsingforstrafiken på dygnets alla tider tror man att man sett det mesta. Ändå åker man på överraskningar då och då. De största och mest negativa överraskningarna står cyklisterna och fotgängarna för.

Jag tar mej friheten att generalisera, det blir enklast så. Cyklisterna har egna trafikregler. Har ni märkt det? I många fall har de inga regler alls. Som bilist hör det till mina uppgifter att ta cyklister i beaktande. Ibland blir dock utmaningen för stor. Som när någon cyklar på Fredriksgatan eller Albertsgatan i fel riktning. Mot bilarna. Eller när cyklisterna kommer till en korsning. Bilarna står snällt och väntar vid rödljusen, men tammefan om inte cyklisten i en dylik situation kör mot rött, via trottoaren, skyddsvägen och sen tillbaka till gatan. Eller alternativt, bara raka spåret mot rött ljus. Mej veterligen finns det en idé bakom röda ljus. När det är rött för mej är det grönt för någon annan. Oftast kommer denna någon annan från sidan. Vad gör denna någon annan om en cyklist då plötsligt kommer farande rakt framför näsan.

Jag tror inte att dylika problem finns i Köpenhamn eller Amsterdam. Där har de cykelkultur. Något vi saknar. Jag har två personliga drömmar. Den ena är att polisen skulle koncentrera sig på cyklisterna lite mer och bötfälla dom med högre belopp än 20 euro. Min andra dröm är att nångång öppna bildörren just då jag passerar en cyklist… Fan va det skulle smälla. Hääälit. Jag har ingen som helst förståelse för er cyklister som kör med egna trafikregler.

På veckoslutsnätterna får man däremot se upp med fotgängare. Folk som i fyllan och villan korsar gatorna här och där. I de flesta fall, utan att ens titta om det kommer bilar. På nätterna är det mörkt. Folk använder mörka kläder. Vissa årstider kan det vara halt.. Ingen bra kombination. Men både fotgängare och cyklister tycks lita på att alla bilar alltid stannar. Jag var i och för sig inte så bra i fysik i skolan men jag har ändå för mej att ifall en bil krockar med en fotgängare eller cyklist så tar det mer ont på fotgängaren/cyklisten än vad det tar i bilen. Jo, ni vinner i rätten, för all del. Men är det kiva och sitta där i rullstol och få femtonni i skadestånd? Är ni nöjda sen?
Som bilist måste jag följa trafikreglerna. Jag har inga alternativ. Om jag inte gör det skapar jag farliga situationer direkt. Tänk om fotgängare och cyklister också skulle fatta det här. Då skulle smidighet som den i Köpenhamn inte vara en utopi.

11 Comments

  1. Kommentar #1 - Martina (bilist och fotgängare): 08 mars, 2011

    En orsak till att vi inte har någon vettig cykelkultur i detta land är att beslutsfattarna inte verkar inse att det behövs cykelbanor o.dyl. för att främja en sådan kultur. I den här staden (Åbo) är bilen helig, det är en mänsklig rättighet att kunna köra precis var som helst, närsomhelst och hursomhelst (om cyklisterna kör mot rött i Hesa så är det bilisterna som kör mot rött i Åbo). Det betyder avskaffar man gångbanor och cykelbanor i förmån för nya bilfiler. På vilket sätt främjar det fotgängarna och cyklisterna och får dem att hållas borta från körbanorna?


  2. Kommentar #2 - Miika: 08 mars, 2011

    En liten detalj med det röda ljuset, vad sägs om följande lagstiftning: http://bikeportland.org/2009/01/14/idaho-stop-law-faq-13387
    Den är väldigt vettigt för att cyklar är just inte bilar.

    Och så nämner du Amsterdam av alla ställen där 40% av all trafik sker på cykel, jovisst, om vi skulle bannlysa bilarna inne i centrum så skulle det inte vara så dumt.

    Jag undrar om du någonsin ens cyklat än mindre gått för jag kan lätt säga att jag riskerar att bli påkörd av bilar mångt oftare än cyklar och får jag välja så väljer jag cykeln vilken dag som helst än en två ton tung taxi med en bitter finlandssvensk bakom ratten.


  3. Kommentar #3 - Ilkka: 09 mars, 2011

    Staden får en sådan cyklister som den förtjänar.


  4. Kommentar #4 - Oscar: 09 mars, 2011

    Väl sagt Ilkka. Ifall staden inte gör nödvändiga satsningar för att främja cykelkulturen så kan man ju inte förvänta sig att det finns en hygglig cykelkultur. I bl.a. Amsterdam och Köpenhamn är spelreglerna klara eftersom det investerats så mycket i cykelbanor och hela infrastrukturen är uppbyggd alltmer enligt cykllisternas villkor.


  5. Kommentar #5 - S: 09 mars, 2011

    Typiska åsikter från en yrkeschaufför som har suttit alltför länge bakom ratten och tror sig veta allt.

    Det är sant att både fotgängare och cyklister syndar i trafiken men tänk nu lite efter vem som är dom största syndarna. Som cykslist, fotgängare och bilist ser jag t.ex. flera gånger om veckan bilister som kör mot rött (senast igår – en taxi), jag talar inte om ”sena gröna” utan rakt mot rött då det redan har bytt till grönt för fotgängaren, i det skedet är farten inte heller 40 km/h utan närmare 70 km/h.

    Jo, vissa årstider är det halt, det är något som bilisten borde förstå och köra med en sådan hastighet att den hinner stanna i tid vid övergångsställen och trafikljus, ansvaret är bilistens, inte fotgängarens.

    I Köpenhamn och Amsterdam kan man ta cykeltaxi, kanske det skulle vara något för dig också.


  6. Kommentar #6 - oftare cykel än bil: 09 mars, 2011

    ”Jag bär på ett farligt vapen och därför ska omgivningen vara jäkla försiktig när de kommer nära mig. Annars kan det smälla. Och det är i så fall deras fel.” Ungefär så här ter sig logiken i Lindgrens blogg i dag. Det finns en orsak till att bilister måste vara försiktigare än fotgängare och cyklister: de sitter och rattar en flera hundra kilos koloss som kan krossa dem som inte sitter bakom en likadan koloss. Självklart ska också fotgängare och cyklister följa trafikreglerna, men det är fel att sitta och ondgöra sig över att andra trafikidkare gör det farligt för bilister, när bilen i själva verket står för den största faran.


  7. Kommentar #7 - lancelot: 10 mars, 2011

    okej, ni missar ju helt lindgrens point. han vill bara att cyklister och fotgängare också ska följa regler. och sanningen är den att man varje dag ser cyklister och fotgängare fara runt hur dom vill i stan.

    fast man säger att A är rätt betyder det inte att B är fel om nu nån fattar vad jag menar…


  8. Kommentar #8 - EK: 10 mars, 2011

    Lindgren är kanske inte varse om det, men åtminstone på en del av Fredriksgatan får cyklisterna cykla söderut. För övrigt är jag trött på ignoranta bilister som efter att man tänker bli påkörd när man korsar en väg på cykelbana påpekar att det skulle varit ens eget fel. Cykelbanan är jämställd, om den fortsätter på bägge sidor, med en skyddsväg och därmed är bilisten den väjningspliktiga. Det där med väjningsplikt verkar ibland vara svårt för bilister. Står det någon vid en skyddsväg i beråd att korsa vägen är bilisten den väjningspliktiga, mycket enkelt. Däremot förespråkar jag varmt ögonkontakt och hälsningar när till exempel man uppför sig hövligt och låter någon passera, etc. Blir liksom lite mer mänskligt.


  9. Kommentar #9 - Släkten är bäst...?: 11 mars, 2011

    Här vill jag berätta om mina upplevelser av att vara kund i Lindgrens taxi (har åkt med honom ett antal gånger både i centrum och utanför). Hans körsätt förvånar mej positvit! Han om någon taxichaffis tar hela trafiken i beaktande (jämfört med många andra taxirattare)! Han kör lugnt och stannar allt som oftast vid skyddsvägar utan ljus för att låta fotgängare gå över gatan och han har aldrig kört mot gult eller rött då jag suttit i hans droska. Han är faktiskt ett gott exempel på hur alla taxichaufförer borde bete sej i trafiken, enligt vad jag erfarit. Han håller fartbegränsningar till punkt och pricka, oberoende om kunden har bråttom eller ej, vilket kanske någon kan bli stressad av – men han vet att man inte kommer snabbare fram till målet om man ”sick-sackar” i trafiken med gasen i botten.
    Även om fyllon och cyklister tar sej friheter i trafiken, håller han huvudet kallt och perklar inombords men låter det inte påverka hans körsätt.
    Angående dina drömmar, kära Lindgren, håller jag med om den första. Den andra hoppas jag att du (kanske) inte menar allvar med 😉
    PS.
    Det är inte bara i Köpis det finns cykelvägar. Man kan i princip ta sej vart som helst på cykel i Danmark.


  10. Kommentar #10 - Peter Sjöholm: 14 mars, 2011

    Oj de gånger jag på cykel fått bromsa för att inte bli under en bil som kommer från en gata med triangel. Så länge lagstiftningen mot bilister inte är hårdare kommer trafikklimatet inte att bli bättre. Cyklister blir alltid tvåa i en kollision. Det syns inte i de nuvarande trafiklagarna.


  11. Kommentar #11 - Jonas Lindholm: 14 mars, 2011

    I fjol somras cyklade jag den ca 1,5 kilometer långa sträckan till och från jobbet nästan varje dag. Under de tre sommarmånaderna hade jag på 2×1,5 km blivit påkörd av en ouppmärksam bilist drygt en gång var annan dag om jag som cyklar rakt längs cykelvägen inte hade väjat för en bil som svängde in över cykelvägen. Men det hade väl enligt taxichaufför Lindgren varit helt på sin plats eftersom det också finns cyklister som inte följer trafikreglerna…

    Visst finns det cyklister helt utan trafikvett. Tyvärr ser jag varje dag även flertalet bilister som inte bryr sig om rödljus, inte orkar svänga på huvudet så mycket det skulle krävas för att kunna väja för eventuella fotgängare eller cyklister. Och faktum är att då mörkret faller, då är taxichaufförerna i regel de bilister som har det sämsta trafikvettet av alla. Sen är det sällan som bilister parkerar, taxibilar som stannar eller byggföretag som lämnar byggmaterial mitt på körbanan. Däremot finns det otaliga exempel på motsvarande på cykellederna. Då är det svårt för cyklisten att hålla sig till trafikreglerna.


RSS feed for comments on this post.

Var någonstans är vi nu?

RSSVar någonstans är vi nu?

Taxichaufför Lindgren – Alltid på någon sida av Tölöviken.

  • Om bloggaren

    Taxichaufför Lindgren, känd från månadsbilagan Volt, är tillbaka med egen blogg. "Var någonstans är vi nu?" Och det är inte Linkku som frågar.
  • Kalender

    mars 2011
    M T O T F L S
    « feb   apr »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Etiketter

  • Kategorier