Bilmärken

Publicerad: 14/04 06:00

I Finland håller taxibilarna hög kvalitet som vi alla vet. Merparten av bilarna är Mercedesar. Övriga rätt vanligt märken är Volvo, BMW, Toyota, Skoda, Ford och Hyundai.

Det är ju ändå en viss skillnad mellan en E-seriens Mercedes och en Hyundai Sonata. Varför dessa stora skillnader?

Använder man en bil som taxi får man köpa bilen till så kallat taxipris, vilket är billigare. Nu är jag ju inte företagare själv så jag är inte det minsta insatt i de skattetekniska detaljerna, men de är också inblanade här på något sätt.

Så går ju de flesta taxin på diesel vilket som alla vet är billigare. Men så är ju sedan dieselskatten igen dyrare så det går väl på ett ungefär på ett ut. Men eftersom dieselpriset stigit så mycket kommer taxitarifferna att stiga inkommande sommar.

Anyway, varför köper vissa företagare nyaste Mersun och andra en Toyota? Det är väl ungefär tjugotusen euros skillnad trots det så kallade taxipriset.

Om man tänker sig att någon precis börjar sin karriär som företagare så är det ju logiskt att man köper en billigare bil. Man drar ju in samma summa pengar oberoende om bilen är en Hyundai eller Mersu. För inte så länge sen var Peugeot 406 vanligt i branchen. Vad kostar en använd 406 nuförtiden? Några tonni. Men en använd E-seriens Mersu som har gått 300 000 km får man väl fortfarande betala över 20000 för? Inte sant? Någo ditåt i alla fall. Stora skillnader alltså.

För tillfället kör jag för en kille som har sju bilar. Samtliga E-seriens Mersun. Dessutom har han ett garage som kostar honom en fyrsiffrig summa i månaden. Tidigare körde jag för en kille som hade bilarna på sin hemgård. Tre stycken hade han. Inga garage utgifter där inte.

Men det finns en annan sida av medaljen. Först och främst är ju Mersu en statusbil. Det är coolt att ha Mersu. Även fast de är bakhjulsdrivna och jobbiga att köra på vintern. Det som jag själv oftast tänker på är min egen bekvämlighet. Jag sitter bakom ratten mellan 50 och 60 timmar i veckan. Då vill jag gärna sitta bekvämt. Det är ju min arbetsplats. I tre år körde jag C-seriens Mersu. Jag lovade mej själv att aldrig göra det igen. Sätet är för smalt för mej. I synnerhet ryggstödet. Ja, jag är rätt bredaxlad, men ändå.

Summa summarum: Vissa företagare tänker på chaufförernas och kundernas trivsel medan andra struntar i den delen och skaffar de billigaste bilarna på marknaden.

Men att åka taxi tycker jag att ska vara lite speciellt. Om man nu en gång betalar för skjutsen så visst är det ju trevligt att sitta i en splitterny Mercedes, inte sant?

8 Comments

  1. Kommentar #1 - jm: 14 april, 2011

    Jag skulle hellre betala lite mindre för min taxifärd och sitta i en par år gammal Toyota. Fast det skulle ju kräva att taxibilarna fick konkurrera med priset som i alla andra brancher.


  2. Kommentar #2 - Lena: 14 april, 2011

    Håller med, nya fina bilar skall det vara om man en gång betalar för skjutsen.
    Blev alldeles besviken då jag en dag åkte taxi 2 ggr i huvudstaden (bor annors på en mindre ort) Bilen var smutsig, båte utanför och innuti. det enda chauffören sade var moi då när vi steg ut och han var dessutom inte klädd enligt reglerna inom taxiförbundet.

    så det finns en del att förbättra, oavsett bilmärke 🙂


  3. Kommentar #3 - Johanna: 14 april, 2011

    Jobbar på flygfältet så jag har nöjet att några gånger i veckan bli skjutsad dit med taxi och nog är det skillnad. Vi åker s.k. kimppataxi för o då det är tre passagerare i baksätet så vill man helst sitta i en Mersu, så är det bara, annars sitter man i famnen på varann. Tur att jag allt som oftast blir upplockad först o kan välja framsätet…


  4. Kommentar #4 - ari: 15 april, 2011

    Nya bilar=dyra taxipriser


  5. Kommentar #5 - Taxichaffis: 15 april, 2011

    Har själv kört med Sonata flera gånger. De flesta kunderna har frågat om det är en Mersu och annars också gett komplimanger om den. Sonata är rymlig och helt okej att köra, tycker jag.

    Man kan ju också säga att även om Mersun är bättre så är den inte dubbelt så bra som Sonatan. Prisskillnaden är väl så stor.

    Själv föredrar jag Volvo (V70).


  6. Kommentar #6 - Lindgren himself: 16 april, 2011

    Ari: priset har ingenting med bilmärket att göra.
    Taxichaffis: håller med. Min favorit är oxå V70. Sonata lär vara ok.
    JM: Om det var fri konkurrens skulle du nog inte betala mindre för att sitta i en gammal toyota…


  7. Kommentar #7 - Crn: 16 april, 2011

    Jag brukar ofta småprata bilval med taxichauffören och har märkt att folk som kör Toyota och dylikt ofta är anställda. Chefen har köpt bilen men kör den inte själv. Då duger det billigaste, t.ex Avensis diesel som är driftsäker och snål men inte särskilt lämplig för taxibruk eftersom den inte gick att få med automatlåda förrän alldeles nyligen. Om isäntä kör själv så är det V70, e-klass etc som gäller. 🙂


  8. Kommentar #8 - musti: 16 april, 2011

    sku nån kunna ta bort alla dom här spammena härifrån. Annars: Mersu rules!


RSS feed for comments on this post.

Var någonstans är vi nu?

RSSVar någonstans är vi nu?

Taxichaufför Lindgren – Alltid på någon sida av Tölöviken.

  • Om bloggaren

    Taxichaufför Lindgren, känd från månadsbilagan Volt, är tillbaka med egen blogg. "Var någonstans är vi nu?" Och det är inte Linkku som frågar.
  • Kalender

    april 2011
    M T O T F L S
    « mar   maj »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
  • Etiketter

  • Kategorier