Om

Taxichaufförer är världens bästa nyhetskällor. Det vet alla turister och det vet alla journalister. Därför är det en sann glädje att hälsa Lindgren välkommen tillbaka. Det är nu knappt ett år och ungefär 100 000 kilometer sedan han tog farväl i sista numret av Hbl:s veckotidning Volt genom att avslöja sin riktiga identitet.

Boken med alla krönikorna i Volt och en handfull nya texter finns nu att köpa i Hbl:s kundservice. Bästa stugläsningen ever! Inom kort kan man också köpa boken hos Borgåbladet och Västra Nyland samt beställa på nätet. Fråga efter ”Taxichaufför Lindgren”.

Var så god, här en favorit i repris från juni 2010.

TAXICHAUFFÖREN

• Vem: Benjamin Laustiola.

• Vad: Mannen bakom pseudonymen Taxi­chaufför Lindgren.

• Varför: Lindgren lägger ner sin kolumn i Volt och satsar nu på romanförfattande.

Taxichaufför Lindgrens betraktelser har varit ett av Volts mest långvariga inslag, och ett av de populäraste. Nu avslöjar vi mannen bakom ratten, finlandssvenska handbolls- och skådespelaren benjamin laustiola, som vi träffade på ett av stadens taxichaufförers vattenhål, Neste i Sörnäs.

Berätta om din bakgrund.

– Jag gick ut Teaterhögskolan 1995 och har bott i Sverige och Norge i olika etapper. 1998 spelade jag handboll för HIFK och 2002 började jag köra taxi.

När började du skriva Lindgren?

– De första historierna är från 2003. Alltid när det händer något antecknar jag det för senare bruk, och sen skriver jag ofta flera historier på raken. Skrivandet kommer lätt för mig.

Du jobbar på en roman nu?

– Ja, det är en fiktiv men verklighetstrogen action- och kriminalhistoria med en finlandssvensk taxichaufför i huvudrollen. Händelserna utspelar sig i Berghälls undre värld.

När får vi läsa den?

– Det är oklart nu eftersom Schildts drog sig ur förhandlingarna i sista stund. Jag söker ett förlag och hoppas få ut boken, sådan här litteratur har inte gjorts på finlandssvenska tidigare.

Vad är skillnaden till Lindgren?

– Lindgrenhistorierna är alla sanna medan romanen är fiktiv med lite verkliga inslag. Huvudpersonen är inte Lindgren, men han har mina initialer.

Men allt som Lindgren råkat ut för har inte synts i Volt spalter, eller hur?

– Haha, nej. Lindgren har alltid tackat nej till skamliga förslag från damer, men det har kanske inte jag …

Vad pratar folk om i taxin?

– Män vill alltid tala om bilar, vilket är jobbigt för jag vet inget om bilar, jag bara kör dem. Ofta snackar folk om vädret och trafiken, och om nätterna öppnar sig många om sig själv. Taxin är ett intimt utrymme och man kan faktiskt på kort tid bli bra vän med människor.

Råkar du ut för farliga situationer?

– Väldigt sällan, men visst händer det. Det finns en panikknapp i alla taxi­bilar som skickar en positionssignal till centralen och alla andra bilar, så de kan komma till undsättning. Då går också säkerhetskameran igång, och hot om det brukar räcka för att avskräcka de flesta. Men inte knarkskallarna, förstås. Jag kör alltid utan bilbälte för att kunna fly snabbt om det blir obehagligt.

Varför kör alla taxin som dårar?

– Det är en bra fråga, och jag vet att det stämmer på många av mina kolleger. I skolan lärde vi oss att ”köra en tur i taget”, men många har redan siktet på nästa innan de tagit kunden säkert fram. Å andra sidan är taxichaufförer proffs och har bra, pålitiliga bilar. Jag kör ca 100  000 km per år, det ger viss rutin. Personligen stör jag mig på cyklister i trafiken, de kör oförutsägbart och farligt.

Utmärker sig finlandssvenskar på något sätt som taxikunder?

– Nja, de kanske utgår från att chauffören inte förstår vad de pratar om sinsemellan, och ibland kan det leda till pinsamma situationer för dem när jag tar betalt på svenska, haha.

Vad skulle du ändra på i Helsingforstrafiken?

– Jag skulle önska flera enkelriktade gator, speciellt i innerstaden där det är trångt. Gatorna i Rödbergen är helt enkelt inte byggda för modern trafik, till exempel Anne- och Abrahamsgatan borde absolut vara enkelriktade. Och så fattar jag inte varför alla Esbobussar ska köras hela vägen in till Kampen, de kunde gott stanna i Gräsviken.

Till sist, hur ska man göra sin taxichaufför på bra humör?

– Behandla mig inte som tjänstefolk utan som en människa som erbjuder dig en service. Börja alltid med att hälsa, det räcker. Och så uppskattar jag respekt och förtroende för min yrkeskunskap. Jag kör vilken väg du vill, det är bara att fråga, men jag väljer aldrig med avsikt en längre eller sämre väg för att lura någon. Men på någon sida om Tölöviken måste man köra, det går inte att plöja rakt igenom, haha!

Janne Strang

janne.strang@hbl.fi

ps. Romanen som nämns i texten är i allra högsta grad på gång. I själva verket har ”Nattens väktare” precis publicerats, här är en av de allra första recensionerna.

Var någonstans är vi nu?

RSSVar någonstans är vi nu?

Taxichaufför Lindgren – Alltid på någon sida av Tölöviken.

  • Om bloggaren

    Taxichaufför Lindgren, känd från månadsbilagan Volt, är tillbaka med egen blogg. "Var någonstans är vi nu?" Och det är inte Linkku som frågar.
  • Kalender

    april 2020
    M T O T F L S
    « jan    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
  • Etiketter

  • Kategorier