Åldersgräns

Publicerad: 08/02 06:00

En gång körde jag ett pensionärspar från Västra hamnen till Åggelby. Mannen, c. 80 år satt i framsätet. Ett antal gånger under färden undrade han var någonstans vi var. Inte minst när vi kom till den stora korsningen av Backasgatan och Forsbyvägen. Den korsningen är ju inte särskilt svår att känna igen om man inte är fullständigt blind. Men han frågade: ”Var någonstans är vi nu?” När jag informerat honom om vår position berättade han, inte utan stolthet i rösten, att han själv kör bil nästan dagligen. Skulle det ha funnits ett dike i närheten hade jag nog kört ner i det. När vi kom fram stegade han ut (det tog en stund för han hölls just och just på benen). Hans fru som betalade fick ta del av min åsikt. Jag förklarade för henne att hennes man inte under några som helst omständigheter får köra bil mera när han är blind som en fladdermus. Hon sa att hon nog har försökt säga åt honom…

En annan situation: på parkeringsplatsen utanför en matbutik. En åldring vid ratten. Närmade sig parkeringen på fel sida av vägen. Körde in på parkeringen från fel håll, alltså där var man kör ut. Jag gick fram till honom och tvingade honom att sitta i bilen och vänta medan jag ringde polisen. När polisen kommit och jag förklarat situationen gick jag och handlade. När jag kom ut var både polisen, åldringen och hans bil borta. Jag misstänker att konstaplarna släppte iväg honom med en förmaning om att hålla ögonen öppna.

Med tanke på alla historier om åldringar som kör på motorvägen åt fel håll och även med tanke på hur många som dör i trafikolyckor varje år så tycker jag att det kunde vara idé att försöka minimera olyckorna. En övre åldersgräns på 75 år för att få ha körkort. Sen borde staden sponsra taxikort åt folk. Bra för taxibusinessen och mindre olyckor. Jag vet att många 75-åringar är i bra form. Men jag vet också att sen när det börjar gå neråt så kan det gå fort. Skulle det inte vara idé att ta det säkra för det osäkra?

Samma sak i andra ändan. Man kunde höja åldersgränsen från 18 till 20 så skulle vi slippa en hel del olyckor där unga människor dör eller skadar sig.

För övrigt stöder jag tanken att promillegränsen ska sänkas till 0,2. Av samma förebyggande anledning. Jag vill nämligen att min 8-åriga dotter ska kunna röra sig i Helsingfors förorter, till och från busshållplatsen, utan risk för att bli överkörd av en blind pensionär eller en full 18 åring. Hon ska kunna lita på att hon kan gå över gatan när hon har grön gubbe.

13 Comments

  1. Kommentar #1 - Maria: 08 februari, 2011

    Profil för en typisk rattfyllerist…
    http://www.liikenneturva.fi/www/sv/index.php?we_objectID=7647


  2. Kommentar #2 - Paul Nijbakker: 08 februari, 2011

    In Nederländerna har man regler som ordnar tester av körförmågan (syn, reaktionshastighet, m.m.) hos de äldre med kortare mellanrum ju äldre man blir. På så sätt övertygas de flesta att låta bli när det inte går längre. Det är mycket mera rättvist än att bara förbjuda de äldre att köra helt och hållet.

    Att förbjuda de unga att köra skulle inte fungera. Hur ska de som bor utanför storstadsregionen åka till jobbet, framförallt om jobbet innehåller att åka? Ska den Finska armén gå till fots eller ska officerarna köra de meniga? Och så vidare…


  3. Kommentar #3 - stefanus: 08 februari, 2011

    ”Jag gick fram till honom och tvingade honom att sitta i bilen och vänta medan jag ringde polisen”. Oj vilken hjälte du är. Om jag ringde polis varenda gång jag noterar att en taxi kör överhastighet på kvällar och nätter, så skulle man inte hinna med mycket annat. Städa i eget bo först.


  4. Kommentar #4 - Lindgren himself: 08 februari, 2011

    Nå, nu var det ju inte frågan om proffs chaufförers eventuella överhastighet på kvällar och nätter då vägarna är nästan tomma, utan om folk med så dålig syn-, tanke- och syreupptagningsförmåga att de kör på fel sida om vägen. En viss skillnad.


  5. Kommentar #5 - Femti pluss: 08 februari, 2011

    Jag tror inte Lindberg kände sig så speciellt hjältemodig över att behöva ingripa i detta tillfället. Det uppstår också mycket dåliga vibbar och besvär av sådana ingripanden.
    Men det är så otroligt mycket jobbigare att komma till en olycksplats där en olämplig förare har orsakat en allvarlig trafikolycka.
    Bra att det finns sådana som bryr sig och ingriper, må så vara dålig körförmåga orsakad av sprit, piller, sömnbrist eller Alzheimer.
    Det är tyvärr inte alla förunnat att ha ett sådant förstånd att de tar konsekvenserna av sitt tövlande i trafiken och ställer bilen och slutar köra bil.
    Men vad ska vi göra med oss alla andra bilister i ålderskategori 25 – 60 som kör som vi skulle vara ”övermänniskor” och anser att vi är ofelbara?
    Inte kör vi för att vi har rätt, utan vi kör för att vi har rättighet att köra.
    Rättighet att köra ger ingen rätt att agera ”första vägdomare”.


  6. Kommentar #6 - Kalle Petkelson: 08 februari, 2011

    Lindgren hade tur att han inte blev åtalad för frihetsberövande el dyl…


  7. Kommentar #7 - Ville: 08 februari, 2011

    Du brukar skriva vettigt, även om det ibland är något arrogant, (kanske yrkesskada) men detta var nog ett all time lågvattenmärke!
    Med täta hälsokontroller (som någon påpekade ovan) och ett mått bondförstånd behövs inga övre åldersgränser. Min far körde till 97 (han blev 102) och enligt min mening tryggt; han insåg sin begränsning och körde inte i mörker eller rusningstid. Med 1km till närmaste busshållplats, en timma mellan bussarna och 5km till närmaste butik skulle det ha varit katastrof för honom att mista körkortet. vid 97 kände han att det inte var lämpligt längre, och gick inte till den obligatoriska årliga läkarkontrollen. (Formellt gällde alltså inte hans körkort längre, men det skulle ha framkommit bara vid mer noggrann kontroll; på själva kortet stod att det skulle ha varit giltigt till augusti det år han fyllde 100 i januari. Då hade jag flyttat in i gårdsstugan och kunde sköta hans ärenden) Att kalla på polis då man inte är överens med en medtrafikant är nog mest tecken på första klassens asshole.

    Vad gäller promillegränsen igen, skulle en sänkning bara vara ytterligare nånting som gör tillvaron mer besvärlig för ansvarskännande människor. Jag har sagt det tusen gånger och säger det igen: Att olycksstatistiken visar en lätt övervikt för överskridna promillegränser betyder bara att de som kör ansvarslöst och ställer till med olyckor också är en människotyp som struntar i regler och gränser överhuvudtaget, inklusive promillegränser. 0,5 promille inverkar inte på din körförmåga om du inte är en gammal tant som aldrig förr smakat alkohol. Det är attityden i trafiken som förorsakar olyckor, inte en obetydligt höjd promille.

    18-åringen du nämnde körde inte krock för att han hade 0,6 promille i blodet utan för att han inte hade hunnit bygga upp känsla för hur fordonet reagerar i olika situationer, och antagligen dessutom ville visa kompisarna att han var cool och körde hårt.


  8. Kommentar #8 - Obygdsbo: 09 februari, 2011

    ”En övre åldersgräns på 75 år för att få ha körkort. Sen borde staden sponsra taxikort åt folk. Bra för taxibusinessen …”

    Och vad var Lindgrens business?

    Kanske Lindgrens teser skulle fungera i det rika Hfors. Landsortskommunerna har däremot inte råd att betala åldringars taxifärder. Mina föräldrar kan fortfarande bo kvar hemma utan något som helst stöd från samhället fast de är närmare nittio tack vare att de kan använda egen bil då det inte existerar buss. Med Lindgrens recept skulle de i åratal ha belastat samhället med stora summor.


  9. Kommentar #9 - Lindgren himself: 09 februari, 2011

    Hmm.. innantill läsning kan vara svårt..att inte vara överens med en medtrafikant eller att hindra förestående trafikolyckor där i värsta fall barn kan dö är två olika saker. Det var det senare som beskrevs.


  10. Kommentar #10 - Ville: 10 februari, 2011

    Eftersom utrymmet här är begränsat (och få orkar läsa inlägg som är längre än fem rader i den här sortens medium) genade jag litet i svängarna. Ditt ovanstående svar innehåller också mycket som förutsätts läsas mellan raderna.

    Därför framgår det inte heller om fallet med den äldre herrn var ett tydligt tillstånd av allvarlig förvirring, eller ett nog så förståeligt fall av att på ett inte välbekant ställe ta fel på in- och utfart från en parkeringsplats. De kan ofta vara nog så kryptiskt framställda och skyltar missas lätt om man samtidigt ska ge akt på övrig trafik. Det naturliga i fallet skulle ju ha varit att i första hand hjälpa honom tillrätta, och om det ser ut att han fått en sjukdomsattack av något slag, se till att få tag i någon närstående som kunde komma och hjälpa, eller om allvarligt, kalla på ambulans. Ingen av dessa åtgärder skulle ha tagit mer av den dyrbara arbetstiden än att stå där som vadfören Kerberos tills polisen kom.

    Attityden lät närmast som norrlandskomikern som ansåg att ”Det är bara att bunta ihop dem och slå ihjäl dem!”, och sannolikheten att han skulle köra på ett barn är inte större än att du gör det med så mycket adrenalin pumpande omkring.


  11. Kommentar #11 - EK: 10 februari, 2011

    I mitt egna lilla huvud har jag många gånger dryftat frågan huruvida det är befogat och rättmätigt eller bara drygt översitteri att ingripa i de förseelser som man förnimmer. Jag brukar staden både som fotgängare, cyklist och även stundom som Lindströms kollega. Jag har nog en förståelse för Lindgrens ingripande, men funderar om inte polis var litet överilat. I och för sig kanske inte, borde kanske själv också göra bruk av ordningsmakten ibland. Som t.ex. i fallet nedan.

    Hittills har jag bara skipat egen rätt och som fotgängare lappat till bilar som åkt mot rött, fotgängargrönt, med handflatan. Kanske borde man lägga plåten på minnet och telefonera stationen. Som till exempel den gången då jag skulle över Norra Esplanden och lappade till en paketbil vars förare glatt språkade i telefon och tänkte köra över mina tår. Av en händelse mötte jag gubben ett par kvarter bort och blev hotade med kokstryk, därav blev intet men nog fann jag ju det litet lustigt att han ansåg sin plåtkossa mer värd (ja, märk väl aldrig har jag tillfogat någon skada) än mitt väl och ve. Allt för ofta känns det som om staden är till för ensamma bilister vars livsuppgift är att hinna genom så många trafikljus som möjligt.


  12. Kommentar #12 - Nyberg: 11 februari, 2011

    Kan tyvärr inte hålla med om att man skall flytta på åldersgränsen till 20 år. Kanske för att jag själv är en ung förare. Men ingen av mina vänner skulle någonsin ens kunna tänka sig att köra med alkohol i blodet, inklusive jag! En tjugo åring är inte mer ansvarsfull. En erfarnare bilist, ja. Men inte mer mognare då det gäller inställningen till alkohol. Istället tycker jag att man skall satsa ännu mer på att varna om riskerna att vara berusad framför ratten.
    Dessutom är det inte dags för vuxna att sluta skylla ifrån sig ansvaret på ungdomar och åldringar? En medelålders person är lika kapabel att köra berusad som en 18 åring eller köra som en halvblind 80 åring.
    Ur min egna erfarenheter kan jag säga att jag stött på mer vuxna som skulle vara redo att köra berusad än 18 åringar. Tyvärr, kan jag bara säga om den saken.


  13. Kommentar #13 - Glesbygdsbo: 14 februari, 2011

    Det är inte åldringarna som är farligast i trafiken – värst är alla medelålders arroganta män som tror att de kör bäst i världen, som håller samma (över)hastighet oberoende av föret och som använder signalhornet när de inte hittar bromsen!


RSS feed for comments on this post.

Var någonstans är vi nu?

RSSVar någonstans är vi nu?

Taxichaufför Lindgren – Alltid på någon sida av Tölöviken.

  • Om bloggaren

    Taxichaufför Lindgren, känd från månadsbilagan Volt, är tillbaka med egen blogg. "Var någonstans är vi nu?" Och det är inte Linkku som frågar.
  • Kalender

    februari 2011
    M T O T F L S
        mar »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28  
  • Etiketter

  • Kategorier